Współczesna polska szkoła stoi przed nowymi zadaniami. Jednym z nich jest wykształcenie ucznia kreatywnego, samodzielnego o umiejętności samokształcenia i samodoskonalenia. W związku z tym zmieniła się pozycja nauczyciela w procesie nauczania. Pedagog staje się doradcą, obserwatorem, organizatorem procesu uczenia się. Jego zadaniem jest ,,czuwanie,, nad poczynaniami uczniów, naprowadzanie ich na właściwą drogę w procesie kształcenia. Nie znaczy to, że mamy być strażnikiem ucznia. Musimy pozwolić mu błądzić, aby w pełni świadomie, metodą prób i błędów, dokonał właściwego wyboru. Realizację tych zadań niewątpliwie ułatwiają aktywizujące metody nauczania. Dużym wyzwaniem dla nauczyciela jest metoda projektu . Projekt edukacyjny to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą tej metody jest samodzielna praca uczniów, wykorzystujących wiedzę z wielu dziedzin, prowadząca do realizacji określonego celu (tematu), w oparciu o założone cele. Na czym polega efektywność metody projektów?
- rozwija samodzielność,
- kształci umiejętność pracy w grupie
- rozwija myślenie twórcze
- umożliwia zaprezentowanie i zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin
- uwzględnia zainteresowania, uzdolnienia uczniów
- daje możliwość samooceny, wyrażania własnego zdania
Stosując metodę projektu kształtujemy u uczniów następujące umiejętności:
organizacji pracy selekcji zebranych materiałów współdziałania posługiwania się komputerem korzystania i poszukiwania różnych źródeł informacji rozwiązywania problemów podejmowania decyzji za siebie i grupę kulturalnego dyskutowania prezentowania Projekt edukacyjny może być wykorzystywany do realizacji zadań i osiągania celów szkolnego programu dydaktyczno- wychowawczego, integracji przedmiotowych programów nauczania lub realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych. Moja propozycja dotyczy realizacji zagadnień ścieżki regionalnej w gimnazjum.
PROJEKT EDUKACYJNY dotyczący zagadnienia ścieżki regionalnej "SKARBY NASZEGO JEZYKA"
- CELE PROJEKTU:
Uczeń:
- poznaje cechy języka lokalnego (gwary)
- wyszukuje informacje z różnych źródeł związane z tematem
- selekcjonuje zebrany materiał
- rozwija ciekawość poznawczą regionu
- korzysta z różnych źródeł, w tym wywiady z informatorami lokalnymi
- zgłębia wiedzę na temat najbliższego otoczenia
- CZAS REALIZACJI: 3 miesiące
- FORMA PRACY: grupowa
- ZAWARCIE KONTRAKTU:
- temat i cele: jak wyżej
- forma wykonania projektu: słownik, album, wystawka, plakat, collage oraz inne formy zaproponowane przez uczniów.
- źródła informacji: literatura regionalna, literatura piękna, historia, mieszkańcy okolicy.
- TERMIN KONSULTACJI: liderzy grup będą się kontaktować z nauczycielem raz w tygodniu
- CZAS I SPOSÓB PREZENTACJI: uczniowie prezentują swoje dokonania na języku polskim, wszystkie grupy w ciągu 90 minut.
- KRYTERIA OCENY:
- sposób prezentacji
- oryginalność pomysłu
- zaangażowanie
- rzeczowość
- komunikatywność
- końcowy efekt
- HARMONOGRAM DZIAŁAN: wg załącznika
- FAZA PREZENTACJI : obserwatorem prezentacji będzie dyrektor szkoły, nauczyciel
- OCENA PROJEKTU : oceny dokonuje nauczyciel przedmiotu w trakcie jego realizacji z uwzględnieniem kryteriów.
HARMONOGRAM PROJEKTU "SKARBY NASZEGO JEZYKA
Grupa |
GRUPY ZADANIOWE(temat) |
FORMA REALIZACJI |
I Nazewnictwo regionalne |
wypisać nazwy lokalne obiektów geograficznych |
wyjaśnić pochodzenie nazw okolicznych miejscowości, nazw ulic, placów itp. |
II Imiona i nazwiska charakterystycznedla regionu |
wypisać typowe imiona i nazwiska charakterystyczne w regionie |
prześledzić książkę telefoniczną |
III Nazwy sprzętów |
wypisać nazwy regionalne sprzętów domowych, urządzeń rolniczych, potraw, ubrańna podstawie wywiadu lub źródeł |
uwzględnić nazwę dawną i współczesną |
IV Język regionu |
podać przykłady wyrażeń gwarowych, potocznych- zestawić je z wersją współczesną, porównać |
wniosek: cechy gwary swojego regionu |
V Pieśni, anegdoty, przysłowia regionu |
wymienić powiedzenia, pieśni, anegdoty, przysłowia rozpowszechnione w regionie |
wykorzystać informatorów i źródła |
VI Wybrane teksty literatury regionalnej |
na podstawie wybranych fragmentów tekstów literatury pięknej z danego regionu zidentyfikować cechy języka bohatera, |
wypisać powiedzenia gwarowe, określić ich funkcję | OPIS PROJEKTU ZADANIA
- Podział klasy na 6 grup.
- Przydzielenie tematów (ewentualnie wybór przez grupy).
- Podział ról w grupie:
- lider (utrzymuje kontakty z nauczycielem, koordynuje działania, pilnuje terminów)
- bibliografowie (gromadzą i opracowują materiał)
- plastycy (odpowiedzialni za szatę graficzną)
- prezenter(odpowiedzialny za rzeczową, oryginalną prezentację
- Zebranie materiałów na podany temat.
- Opracowanie planu przez uczniów oraz ustalenie formy prezentacji.
- Realizacja etapów pracy wg planu:
- zebranie materiałów
- selekcja zebranych informacji
- redakcja tekstu na podstawie materiałów
- opracowanie graficzne
- przygotowanie prezentacji
- Prezentacja wykonanego zadania.
- Samoocena (dyskusja).
- Ewaluacja.
UWAGA! Projekt powinien być poprzedzony lekcją : "Dialekty i gwary polskie"
KRYTERIA OCENY ZADANIA
Kryteria oceny |
Maksymalna liczba punktów |
Przyznano |
Zgodność z tematem |
5 |
|
Oryginalność pomysłu |
5 |
|
Sposób prezentacji |
5 |
|
Komunikatywność |
5 |
|
Zaangażowanie uczestników grupy |
5 |
|
Zainteresowanie słuchaczy |
5 |
|
Estetyka wykonania pracy |
5 |
|
|
Razem 35 |
PROJEKT EDUKACYJNY dotyczący zagadnienia ścieżki regionalnej "Mój region"
CELE PROJEKTU: Uczeń:
- poznaje cechy języka lokalnego (gwary)
- wyszukuje informacje z różnych źródeł związane z tematem
- selekcjonuje zebrany materiał
- rozwija ciekawość poznawczą regionu
- korzysta z różnych źródeł, w tym wywiady z informatorami lokalnymi
- zgłębia wiedzę na temat najbliższego otoczenia
- CZAS REALIZACJI: 2 miesiące
- FORMA PRACY: grupowa
- ZAWARCIE KONTRAKTU:
- temat i cele: jak wyżej
- forma wykonania projektu: słownik, album, wystawka, plakat, collage oraz inne formy zaproponowane przez uczniów.
- źródła informacji: literatura regionalna, literatura piękna, historia, mieszkańcy okolicy.
- TERMIN KONSULTACJI: liderzy grup będą się kontaktować z nauczycielem raz na tydzień.
- CZAS I SPOSÓB PREZENTACJI: uczniowie prezentują swoje dokonania na języku polskim; czas prezentacji 1 grupy – maksymalnie 15 minut.
- KRYTERIA OCENY:
- sposób prezentacji
- oryginalność pomysłu
- zaangażowanie
- rzeczowość
- komunikatywność
- końcowy efekt
- HARMONOGRAM DZIAŁAN: wg załącznika
- FAZA PREZENTACJI : obserwatorem prezentacji będzie dyrektor szkoły, nauczyciel języka polskiego oraz uczniowie.
- OCENA PROJEKTU : oceny dokonuje nauczyciel przedmiotu w trakcie jego realizacji z uwzględnieniem kryteriów.
HARMONOGRAM PROJEKTU "Mój region"
Grupa |
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
I Elementy historii regionu |
przedstawić wybitne historyczne postacie regionu, |
najwybitniejsi pisarze regionu, ich utwory,miejsca związane z nimi |
II Legendy regionu |
przedstawić w ciekawej formie legendy związane z okolicznymi miejscowościami (inscenizacja, drama itp.), wyjaśnić pochodzenie nazw miejscowości: Wąchock, Parszów, Wielka Wieś, Marcinków oraz nazwy ulic, placów itp. |
sięgnąć do legend świętokrzyskich i znanych miejsc |
III Tradycja, zwyczaje, obyczaje |
przedstawić popularne w regionie dawne zwyczaje na podstawie wywiadu z mieszkańcami lub źródeł historycznych,(np. wigilia, kolędowanie, puszczanie wianków na wodę; uwzględnić potrawy),co jest kultywowane w regionie dziś? |
uwzględnić nazwę dawną i współczesną |
IV Język regionu |
podać przykłady wyrażeń gwarowych, potocznych,- zestawić je z wersją współczesną, porównać,- spisać lub nagrać opowiastki, historie mówione językiem regionalnym (gwarą), |
omówić cechy gwary swojego regionu |
V Pieśni, anegdoty, przysłowia regionu |
wymienić( nagrać, napisać) powiedzenia, pieśni, anegdoty, przysłowia, wiersze, teksty piosenek rozpowszechnione w regionie,- taniec regionalny, |
wykorzystać informatorów i źródła |
VI Strój regionalny |
przeprowadzić wywiad z mieszkańcami na temat stroju codziennego i odświętnego, |
opisać jego elementy (zdjęcia, pokaz), |
OPIS PROJEKTU ZADANIA
- Podział klasy na 6 grup.
- Przydzielenie tematów (ewentualnie wybór przez grupy).
- Podział ról w grupie:
- lider (utrzymuje kontakty z nauczycielem, koordynuje działania, pilnuje terminów)
- bibliografowie (gromadzą i opracowują materiał)
- plastycy (odpowiedzialni za szatę graficzną)
- prezenter(odpowiedzialny za rzeczową, oryginalną prezentację
- Zebranie materiałów na podany temat.
- Opracowanie planu przez uczniów oraz ustalenie formy prezentacji.
- Realizacja etapów pracy wg planu:
- zebranie materiałów
- selekcja zebranych informacji
- redakcja tekstu na podstawie materiałów
- opracowanie graficzne
- przygotowanie prezentacji
- Prezentacja wykonanego zadania.
- Samoocena (dyskusja).
- Ewaluacja.
UWAGA! Projekt powinien być poprzedzony lekcją : "Dialekty i gwary polskie"
KRYTERIA OCENY ZADANIA
Kryteria oceny |
Maksymalna liczba punktów |
Przyznano |
Zgodność z tematem |
5 |
|
Oryginalność pomysłu |
5 |
|
Sposób prezentacji |
5 |
|
Komunikatywność |
5 |
|
Zaangażowanie uczestników grupy |
5 |
|
Zainteresowanie słuchaczy |
5 |
|
Estetyka wykonania pracy |
5 |
|
Razem 35 |
mgr Beata Sikorska Gimnazjum Publiczne w Wąchocku |